Voortgang
2 februari 2021 Ruimte voor vragen èn antwoorden
Ondanks het stil leggen van het proces Omgevingsvisie, kan de Initiatiefgroep vragen met betrekking tot de inrichting van de omgeving Meierijstad nog wel aan de Gemeente voorleggen.
Romano van der Meijden <dirocs@gmail.com> di 2 feb. 13:44
Dag,
Omdat je nadrukkelijk stelt dat je open staat voor vragen,(waarvoor onze dank) hieronder 3 van de vele vragen die de wijziging van het proces bij ons oproepen.
Het is verwarrend wat er nu gebeurt omtrent de totstandkoming van de omgevingsvisie.
Er is een heleboel energie gestoken in voorlichting, overleg, onderzoek, participatie tot op heden.
Nu gaat dat hele proces gewijzigd worden, zonder dat duidelijk is hoe dat proces er uit ziet, wanneer de participatie gestalte krijgt (in de Omgevingswet een belangrijk onderdeel bij totstandkoming en ontwikkeling)
Hieronder de 3 vragen.
Mogen we straks commentaar geven op een al ontwikkelde visie ?
Wordt het concept van het wiel nog steeds als “leitmotiv” genomen ?
Wordt de huidige MER nog als basis genomen?
Met hartelijke groet
Romano
gemeente Meierijstad 10 feb. 2021 15:30
Beste Romano,
Dank voor je bericht.
Hieronder onze reactie op jullie vragen. (rode tekst)
Zijn er nog vragen? Dan hoor ik dat graag.
Met vriendelijke groet,
Buurtadviseur gemeente Meierijstad
Mogen we straks commentaar geven op een al ontwikkelde visie ?
Natuurlijk. Er komt altijd nog de formele inspraak. Voor de informele participatie moeten we nog bekijken op welke manier we dit vorm gaan geven.
Wordt het concept van het wiel nog steeds als “leitmotiv” genomen ?
Het rad van de leefomgeving met de criteria en indicatoren daarin is niet de basis voor het ontwikkelde omgevingsbeleid, maar van het beoordelingskader voor de m.e.r.
We wachten nu het toetsingsadvies van de commissie M.E.R. af.
Wordt de huidige MER nog als basis genomen?
Zie antwoord op de voorgaande vraag.
Richard de Visser 10 feb. 2021 16:54
Dag,
Graag leg ik je – mede namens de beide andere initiatiefnemers (Romano en Paul) nog de volgende vragen voor:
- In de “Samenvatting concept-omgevingsvisie in 4 thema’s” wordt in paragraaf “2. Onze visie voor de woongebieden” gesteld: “In bestaande kernen is nog ruimte om te bouwen. Daarmee komen we tegemoet aan de woningbehoefte. Daarnaast voltooien we ontwikkelingsgebieden zoals Veghels Buiten en Scheifelaar II in Veghel, De Bolst in Erp en Zijtaart-Zuid. Bunderse Hoek in Veghel kan ontwikkeld worden voor grondgebonden, compacte woningen. Ook Schijndel biedt gelegenheid tot ontwikkeling, met het gebied Hooghekke en twee locaties (waaronder Plein 21) aan de westzijde. In Sint-Oedenrode is een ontwikkeling mogelijk tussen de Zwembadweg en Koningsvaren, in aansluiting op de wijk Kinderbos.” Er wordt hier gesproken van “een mógelijke ontwikkeling” tussen Zwembadweg en Koningsvaren. Betekent dit dat over het realiseren van woningbouw tussen deze beide wegen nog geen (definitief) besluit is genomen? Waarvan is afhankelijk of er tussen beide genoemde wegen wel of juist niet tot woningbouw wordt besloten?
- In de “Samenvatting concept-omgevingsvisie in 4 thema’s” wordt in paragraaf “3. Onze visie voor het buitengebied” gesteld: “Bodem, water, landschap, natuur, milieu en gezondheid: belangrijke elementen. In het landelijke gebied willen we deze respecteren en versterken bij activiteiten als bouwen of bedrijvigheid. Dat geldt voor gemengde en agrarische gebieden en vooral voor beekdalen en natuurgebieden. We willen een gebied met balans tussen de verschillende kwaliteiten en functies. Een gebied waar landbouw mogelijk is. Een gebied waar mensen wonen en recreatie plaats vindt, met een groen karakter. “ Deze omschrijving/karakterisering is volledig dekkend met (o.a.) het KCR-gebied en conform onze Gebiedsvisie KCR. Hoe vertaalt zich deze omschrijving/karakterisering in duidelijke en hanteerbare criteria voor gebruikers en grondeigenaren in (o.a.) het KCR-gebied die voor gronden in het KCR-gebied ontwikkelingsplannen hebben, c.q. voor hun gronden bestemmingswijzigingen ambiëren?
- Veiligheid en leefbaarheid zijn in een (concept-)omgevingsvisie belangrijke, met elkaar samenhangende aspecten. Een element daarin is de verkeersveiligheid. De Ollandseweg doorsnijdt het KCR-gebied. Op deze weg geldt binnen de bebouwde kom een maximum snelheid van 50 km, en buiten de bebouwde kom een snelheid van 60 km. Die beide snelheden worden heel vaak stevig overschreden. Zeker bij de oversteekplaats ter hoogte van de Zwembadweg is dan ook heel dringend een voorziening gewenst die de Rooise en buiten-Rooise snelheidsduivels ertoe aanzet zich aan de maximumsnelheden te houden. Iets dergelijks geldt overigens voor heel wat meer plaatsen in Rooi (de Lindendijk en de Corridor bijv., maar evengoed de Zuidelijke Randweg en zelfs het Kofferen/Boskantseweg, de Van Rijckevorsel van Kessellaan/Philippusstraat en de Eerschotsestraat waar de maximumsnelheid 30 km is. Een 30-km-zone die op heel de bebouwde kom van Rooi (en van Schijndel, Erp en Veghel) betrekking heeft, met op veel gebruikte oversteekplaatsen, zoals die bij de Zwembadweg een maximaal beveiligde oversteekplaats, zijn wenselijk. In de “Samenvatting concept-omgevingsvisie in 4 thema’s” is hierover (nog) niets te vinden. Wordt verkeersveiligheid in de definitieve versie een belangrijk onderdeel van de leefbaarheid?
Vriendelijke groet, mede namens Romano en Paul,
Richard
gemeente Meierijstad 18 feb. 2021 10:38
Hallo Richard,
Jullie vragen heb ik voorgelegd aan mijn collega’s die zich bezig houden met het voorontwerp van de omgevingsvisie.
Hieronder vind je per vraag antwoorden op jullie vragen. Hopelijk zijn met deze informatie jullie vragen beantwoord. Zijn er nog aanvullende vragen? Dan horen wij dat graag.
- In de “Samenvatting concept-omgevingsvisie in 4 thema’s” wordt in paragraaf “2. Onze visie voor de woongebieden” gesteld: “In bestaande kernen is nog ruimte om te bouwen. Daarmee komen we tegemoet aan de woningbehoefte. Daarnaast voltooien we ontwikkelingsgebieden zoals Veghels Buiten en Scheifelaar II in Veghel, De Bolst in Erp en Zijtaart-Zuid. Bunderse Hoek in Veghel kan ontwikkeld worden voor grondgebonden, compacte woningen. Ook Schijndel biedt gelegenheid tot ontwikkeling, met het gebied Hooghekke en twee locaties (waaronder Plein 21) aan de westzijde. In Sint-Oedenrode is een ontwikkeling mogelijk tussen de Zwembadweg en Koningsvaren, in aansluiting op de wijk Kinderbos.” Er wordt hier gesproken van “een mógelijke ontwikkeling” tussen Zwembadweg en Koningsvaren. Betekent dit dat over het realiseren van woningbouw tussen deze beide wegen nog geen (definitief) besluit is genomen? Waarvan is afhankelijk of er tussen beide genoemde wegen wel of juist niet tot woningbouw wordt besloten?
Antwoord: in de raadsinformatiebrief nr. 139 over de voortgang van het woonbeleid staat op blz. 6 een overzicht van de beoogde wat grotere bouwlocaties in de kern Sint-Oedenrode. Het gebied Koningsvaren/Zwembadweg is daarbij opgenomen. Dat betekent dat er een doelstelling is geformuleerd. We werken momenteel aan de onderzoeken en kaders voor die beoogde doelstelling. Zodra het kan worden deze kaders openbaar. We kunnen nog niet exact zeggen wanneer dit gaat gebeuren. - In de “Samenvatting concept-omgevingsvisie in 4 thema’s” wordt in paragraaf “3. Onze visie voor het buitengebied” gesteld: “Bodem, water, landschap, natuur, milieu en gezondheid: belangrijke elementen. In het landelijke gebied willen we deze respecteren en versterken bij activiteiten als bouwen of bedrijvigheid. Dat geldt voor gemengde en agrarische gebieden en vooral voor beekdalen en natuurgebieden. We willen een gebied met balans tussen de verschillende kwaliteiten en functies. Een gebied waar landbouw mogelijk is. Een gebied waar mensen wonen en recreatie plaats vindt, met een groen karakter. “ Deze omschrijving/karakterisering is volledig dekkend met (o.a.) het KCR-gebied en conform onze Gebiedsvisie KCR. Hoe vertaalt zich deze omschrijving/karakterisering in duidelijke en hanteerbare criteria voor gebruikers en grondeigenaren in (o.a.) het KCR-gebied die voor gronden in het KCR-gebied ontwikkelingsplannen hebben, c.q. voor hun gronden bestemmingswijzigingen ambiëren?
Antwoord: goed om te benoemen dat de hierboven aangehaalde tekst een hele korte samenvatting is voor het gehele buitengebied en dus niet alleen voor het “KCR gebied”.
Vertaald naar het voorontwerp van de omgevingsvisie is het KCR-gebied voor de beleidsbeschrijving deels aangeduid als type hoofdfunctie natuur (ten zuiden van de Ollandseweg) en deels verweving van functies (ten noorden van de Ollandseweg).
Op donderdag 12 november 2020 heeft er een beeldvormende avond met de gemeenteraad plaatsgevonden. Hierbij zijn aan de gemeenteraad verschillende scenario’s voorgelegd voor de te volgen koers met betrekking tot de nieuwe provinciale prognoses. In de komende tijd wordt één koers bepaald waar de extra woningen uit de provinciale prognoses gerealiseerd kunnen worden. Hiervoor worden voor heel Meierijstad aanvullende doelstellingen geformuleerd. Dat vereist een integrale afweging van de verschillende belangen en locaties. Er zijn dus nog geen criteria voor de keuze of en zo ja waar in de kern Sint-Oedenrode uitgebreid zou moeten / kunnen worden.
Als dit proces leidt tot een keuze / doelstelling om in het KCR-gebied woningen te bouwen, dan zal in de omgevingsvisie het betreffende gebied beleidsmatig “omkleuren” naar verstedelijkt woongebied. - Veiligheid en leefbaarheid zijn in een (concept-)omgevingsvisie belangrijke, met elkaar samenhangende aspecten. Een element daarin is de verkeersveiligheid. De Ollandseweg doorsnijdt het KCR-gebied. Op deze weg geldt binnen de bebouwde kom een maximum snelheid van 50 km, en buiten de bebouwde kom een snelheid van 60 km. Die beide snelheden worden heel vaak stevig overschreden. Zeker bij de oversteekplaats ter hoogte van de Zwembadweg is dan ook heel dringend een voorziening gewenst die de Rooise en buiten-Rooise snelheidsduivels ertoe aanzet zich aan de maximumsnelheden te houden. Iets dergelijks geldt overigens voor heel wat meer plaatsen in Rooi (de Lindendijk en de Corridor bijv., maar evengoed de Zuidelijke Randweg en zelfs het Kofferen/Boskantseweg, de Van Rijckevorsel van Kessellaan/Philippusstraat en de Eerschotsestraat waar de maximumsnelheid 30 km is. Een 30-km-zone die op heel de bebouwde kom van Rooi (en van Schijndel, Erp en Veghel) betrekking heeft, met op veel gebruikte oversteekplaatsen, zoals die bij de Zwembadweg een maximaal beveiligde oversteekplaats, zijn wenselijk. In de “Samenvatting concept-omgevingsvisie in 4 thema’s” is hierover (nog) niets te vinden. Wordt verkeersveiligheid in de definitieve versie een belangrijk onderdeel van de leefbaarheid?
Antwoord:
Verkeersveiligheid is een belangrijk onderdeel in de duurzame mobiliteitsvisie Meierijstad. Momenteel zijn wij bezig met het ontwikkelen van deze visie. De visie actualiseert het mobiliteitsbeleid van de voormalige gemeenten en gaat in op de nieuwe trends en ontwikkelingen. In de visie komt te staan hoe we de komende jaren om willen gaan met zaken als bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid. In het kader van deze visie is begin 2020 een enquête gehouden naar de gewenste onderwerpen in de visie. Verder kon men knelpunten aangeven. Planning is dat voor of na de zomervakantie 2021 de concept visie aan een ieder wordt voorgelegd voor het geven van een zienswijze.
Van de wegen die hierboven zijn vermeld, zijn in de enquête van de duurzame mobiliteitsvisie met name de Ollandseweg, Lindendijk en Corridor als knelpunt genoemd. Ten aanzien van maximum snelheden kan ik u melden dat we een kaart opstellen met een up-to-date wegencategorisering voor de auto. De wegencategorisering geeft de functie van een weg met gewenste snelheden voor het autoverkeer aan. Deze kaart is een basis voor het maken van het uitvoeringsprogramma mobiliteit.
Met vriendelijke groet,
Buurtadviseur gemeente Meierijstad