23 mei 2024 Verkeersbeperkende maatregelen Koningsvaren / Kinderbos eind mei 2024.
De projectleider Water en riolering van de gemeente Meierijstad, belast met de verantwoordelijkheid voor de herinrichting van de Ollandseweg en de daaruit voortkomende overige werken heeft een gesprek gevoerd met omwonenden betreffende de verkeersoverlast door sluipverkeer. Uit dat gesprek het volgende:
Donderdag 23 mei heb ik met de heer Van den Elsen (bestuur KCR) en bewoners van de straat Kinderbos gesproken over de steeds maar aanhoudende overlast van sluipverkeer door Kinderbos en Koningsvaren vanuit de afsluitingen Ollandseweg.
Hierbij is door mij als vertegenwoordiger van de gemeente Meierijstad aangegeven dat we de door KCR en haar leden geschetste overlastsituaties zeer serieus nemen.
Tot nu toe hebben we de maatregelen beperkt om borden te plaatsen met alleen “bestemmingsverkeer”
Boa’s hebben hier een aantal keren op verzoek van het team van de Ollandseweg gepost. Maar bestemmingsverkeer is een rekbaar begrip, dus bij mijn weten is het niet gekomen tot proces-verbalen.
Kennelijk storen mensen zich niet aan de borden. Het is een 30km zone waarin gereden wordt, maar ook dat wordt door weinig tot geen omrijders gerespecteerd.
In een fijn gesprek hebben we gezamenlijk gekeken naar oplossingen en deze uitvoerig besproken op voor- en nadelen.
Oplossingen:
- Momenteel zijn we in het werk drukdoende om de kruising met de Zwembadweg/Cathalijnepad en Ollandseweg in orde te maken. Dat zal veel positieve invloed hebben op dit sluipverkeer, maar daarmee zijn we er nog niet.
- In eerste instantie was ons voorstel om Kinderbos op de kruising Koningsvaren af te sluiten door een op te werpen obstakel. Fietsverkeer zou dan wel door kunnen via het paadje tegen de Schubertstraat. Daarbij zou ook het doorgaande verkeer over Koningsvaren gestremd zijn (hier zijn zoals u wellicht bekend veel meldingen van stofoverlast).
Echter dat zou een forse belemmering betekenen voor de medewerkers van Kinderbos 5, Arbeidslust. (na het gesprek heb ik dat ook nog besproken met Roel Jansen van Land van Kien)
Daarom is van het afsluiten van Koningsvaren afgezien..
- Een andere afsluitmogelijkheid is om Kinderbos ter hoogte van nummer 38 fysiek af te sluiten.(daarbij blijft de route Kinderbos vanaf Arbeidslust over de Koningsvaren in tact)
De bewoners waarmee ik het gesprek gevoerd heb vonden dat voor nu nog een stap te ver. Dat betekent ook voor hun ver omrijden namelijk. Maar als over een tijdje de reconstructie van de Ollandseweg binnen de bebouwde kom gereed is zou dit een prima oplossing zijn. Alle aanwonenden van Kinderbos 6 t/m 38 kunnen dan in en uitrijden via de Ollandseweg en goed hun weg vervolgen naar centrum Sint Oedenrode en verder.
Na bespreking van de drie oplossingsrichtingen is het volgende afgesproken:
- Op de Koningsvaren worden een drietal obstakels aangebracht. We hebben gesproken over mobiele drempels, maar deze zijn bij navraag aan de leverancier alleen goed vast te zetten op een asfaltconstructie en niet op een halfverharding zoals die van Koningsvaren. Er is nu in overleg met onze aannemer gekozen voor een oplossing waarbij een drietal verkeerssluizen op de weg gemaakt worden. ( deze oplossing is ook besproken met Roel Jansen)
- Op het gedeelte Kinderbos tussen nummer 6 en 38 worden tussen de reeds in de weg aanwezige drempels een tweetal verkeerssluizen aangebracht.( ook hier is gesproken over mobiele drempels, maar ook op klinkers kunnen deze moeilijk goed vast gezet worden)
- Bebording vanaf Bobbenagelseweg wordt aangepast en op de Schootsedijk komt nog wat bebording bij geplaatst.
- Er is ook gesproken om op Koningsvaren en Kinderbos een snelheidsbeperking van 15km/uur in te stellen. Echter gezien het negeren van bebording die nu al geplaatst is lijkt het ons geen zinnige maatregel.
Dit gaan we dan gezamenlijk monitoren. Verbetert de situatie niet dan gaan we Kinderbos dichtzetten bij nummer 38.
Kortom we blijven in goed contact met elkaar en proberen de overlast die een reconstructie als die van de Ollandseweg zoveel mogelijk beperkt.
Er zijn reeds persvragen gesteld over dit onderwerp, dus in de kranten zal er ook aandacht voor zijn.
Een van de bewoners heeft op proactieve wijze reeds verslag van ons gesprek in de buurtapp geplaatst. De essentie klopt, maar de uitwerking wordt dus iets anders dan besproken vanwege de technische onhaalbaarheid van de mobiele drempels.